エクセルシア盛岡中央高校デジタルブック
24/174

未来型人才应具有这样一些特征:1、具有探索问题的兴趣和欲望。这种越来越强烈的兴趣和欲望,是促使他们在各个领域不断发现问题、分析思考从而寻求真理的强大动力。2、良好的个性。个性发展是培养创造力的基础,任何新思想、新理论都会可能因传统的既定思维而受到反对、压制,而创新型人才必须具有进取心、自信心,意志力和独立的人格。3、批判精神和批判性的思维能力。敢于提出质疑和挑战,具有独到见解。能够关心生活,有社会理想,有着洞察事物本质、预测事物变化的能力。4、创新与实践能力。一方面具有开拓精神,思想解放,勇于竞争;另一方面又头脑冷静,能客观分析与判断,在多种可能中选择优化的行动方案,并付诸实施。针对培养未来人才的目标,学校教育应创设形成自由的环境、严谨的规划及深刻的体验。大致可归纳为如下几个主要方面:1、课程标准、课程方案及课堂实践走向多样化,无论对学校、教师,还是学生,学习选择的自主权大大增加,生涯规划与升学指导成为学校教育的必备环节。2、 教与学的模式转型成为必然,传统的知识传授和能力培养将不再显得那么有效和可持续,跨越式学习成为普遍的存在方式。3、 教育评价呈现出更加积极的多维度多方位的形态,突出培养未来人才所必须的核心素养,认识学习中过程性体验的价值意义。4、教学环境必须提升与拓展,丰富完善资源配置,提供充足而又合理的教育教学机会,保障有效学习和个性培养。5、教育研究侧重强调学生中心和问题导向原则,教师专业化发展更加积极主动,真正赋予学生以学习的主导权。6、具备国际化的视野,能够不断引进最新的科学、文化、艺术发展成果,在教育活动中真正培养适应未来需要的全球性人才。教育是面向未来的事业,教育也是全人类的共同事业;没有今天的教育,也就失去了明天的世界。让我们共同努力,期待明天的收获。と才能を伸ばす教育的訓練が重要視されるようになることに、皆さんも気付かれるでありましょう。すべての教育界において、時代遅れの知識の繰り返しの習得や、統一的、画一的な工業化システムの方法を排除する事を、基本理念としていくべきでしょう。では、教育機関は何をしていくべきなのでしょうか。そのためには多様な評価を下すことであり、生徒一人ひとりの個性を伸ばし、自主性を伸ばせる教育環境を作り、たくさんの選択可能な教科を補充することで、学校現場が革新的才能の開発・訓練の要求に応えていくことが重要です。 ところで、課題の発生と解決は、相関関係があります。我々が、将来の才能ある生徒を語る時、互いに信頼しあい、生徒たちの意見を採用し、新たな結果を生み出すことを目指しています。そのことによって、探求心を持ち続けていくためには、生徒たちは活動的、積極的、好奇心旺盛、エネルギーに満ち溢れ、思慮深く、創造的でなければなりません。革新的な能力とは、情報の収集のみを意味せず、今までもっていた知識を適切に応用して行くことが必要です。それは革新的で行動的な探究心をもつことを意味しています。彼らは機会を得る事のみならず、創意工夫し柔軟性を持ち、環境と彼ら自身を変えていく事も上手になることでしょう。 世界中の将来の若き才能は、以下のような能力を身につけていくべきでしょう。このことは、この会場にいる生徒たちにとっても同様の事が言えると思います。 第一に、探求心を抱くこと。物事に対して、強い関心、熱望する気持ちがあれば、どんな分野においても、継続して問題を発見し、分析的思考により真理や成果を高めていく事ができます。 第二に、好ましい個性。生徒の望ましい人格は、創造性を基に形成されます。どんな新しい考えや、理論も、既存のイデオロギーに反し、抑圧された結果であるかもしれません。したがって革新的な才能を持つ若者は、野心的で、自信に満ち溢れ、強い信念をconsiders industrialization features, such as unification, standard and format, as the fundamental principles. What they should do is carry out multiple students’ assessment, create a self-supporting environment, and supplement more curriculum options to meet the demand of training innovational talents. The emergence and solution of the problems are simultaneous and reciprocal. When we talk about the term – talents of the future – we should nourish new concepts and put them into practice and achieve new results; they should be active, open, curious, energetic, eclectic, attentive, imaginative and willing to explore. Their innovation ability not only means the acquisition, adaptation and application of old knowledge, but also means a mind which seeks for innovation and active exploration. ey should not only be good at seizing opportunities, but should also be resourceful and flexibly adapted to the changing society.Future talents are supposed to be equipped with these features:Firstly, they must be curious. With intense interest and desire, they can discover problems continuously in every field, and then seek for truth through analytical thinking.Secondly, they must stick to innovation. Development of personality is the basis of creative development. Any new thought or EXCELSIOR vol.1822

元のページ  ../index.html#24

このブックを見る