エクセルシア盛岡中央高校デジタルブック
97/174

「森林協同研究」〜フィンランド探訪記Collaborative Research about Forestry– Super Global High School Reseach Field TripSuper Global High School Fieldwork in Oversea CountriesIn 2015, Morioka Chuo High School became a super global high school associate school, and one of our projects is to do collaborative research about forestry, agriculture, marine industry, and livestock industry with our sister schools. We have been doing joint research about forestry with Rajamaki High School in Finland since 2015. Our topics of study were the following:January – March 2016 Characteristics of forests in Iwate and FinlandApril – June 2016 Changes in the forests over the past 50 yearsSeptember – Oct. 2016How the forests are being usedNovember – Dec. 2016Climate change and the forestsWe used Skype to prepare for the trip and to talk with each other beforehand, and used a free website https://rajamakimorioka.wordpress.com/ to post the results of our research. The students did the research in addition to their regular school work, so I think that it was a lot of work for them, but they did a great job.On this trip, we interacted with students and teachers from our sister school, came to better understand one another, and did research and learned about the forests in Finland. The weather in Rajamaki at the end of October is the same as in December in Japan in terms of temperature, and it snowed when we were in the forests. We noticed dierences in how trees are planted in Japan and Finland. In addition, we saw other people walking in the forest and learned that Finnish people have a strong connection with the forests. e forests are owned jointly by everyone in Finland, and we were surprised that anyone can go into the forest and freely gather mushroom, berries, and nuts. There are six biomass plants operating in Rajamaki, which produce electricity and heat water. Even though they use fossil fuels to stabilize the production of electricity, these plants reduce the amount of greenhouse gases released.In order to further develop the forestry industry, they need people who can work in this eld. In Finland, there are schools  平成27年度からスタートした本校のSGHアソシエイトプログラムでは「地域資源を活用した一次産業に革新をもたらすグローバルベンチャー人材の育成」をテーマに、林業、農業、水産業、畜産業を題材として海外姉妹校との協同研究を進めようとしている。フィンランド・ラヤマキ高校との森林協同研究は、その先駆けとして平成27年度より活動を続けてきた。研究課題は以下のとおりに設定した。準備期間 平成27年11月~平成27年12月第1期(平成28年1月~3月) 岩手・フィンランドの森林の特徴第2期(平成28年4月~6月) この50年間の森林の変化第3期(平成28年9月~10月) 森林活用の現状第4期(平成28年11月~12月) 気候変動と森林  準備や打ち合わせに関してはスカイプを利用し、研究発表については無料のウェブサイト(https://rajamakimorioka.wordpress.com/)を利用している。研究は、課外活動の扱いで進めたため、今回派遣された5名の生徒にとっては負担も大きかったことと思うが、指導する我々の期待に十分応える活動をしてくれていると思う。 以上の背景の中で実施された今回のフィンランド訪問では、異文化交流・姉妹校との相互理解の深化はもちろん、フィンランドの森林とその活用についての実地調査と理解が重要なテーマであった。10月下旬のラヤマキは、日本で言えば12月並の気温であるが、小雪降る中で森林フィールドワークを体験し、岩手の森林との植生の違いに気付くことができたのではないかと思う。また、そのような寒さの中でも森の中を散歩する人々に出会うなど、教諭 糸井 眞一Shinichi Itoi : TeacherSGH海外フィールドワークSGH海外フィールドワークEXCELSIOR vol.1895

元のページ  ../index.html#97

このブックを見る